img

Nasiona Chia i ich właściwości

Nasiona Chia pochodzą z owoców rośliny o nazwie szałwia hiszpańska. Jest to roślina pochodząca z Meksyku oraz Gwatemali, która uważana jest za bardzo zdrowy i cenny produkt. Doceniana jest na całym świecie za niesamowity wpływ na zdrowie.

Nasiona Chia zawierają kwasy Omega – 3, magnez, wapno, żelazo, białko oraz błonnik pokarmowy. A także antyoksydanty, witaminy A, E i C, oraz te z grupy B, a co najciekawsze niewielka porcja tych nasion posiada po kilka razy więcej składników odżywczych niż inne produkty, które uważane są za ich źródło. Dlatego też nasiona Chia zaliczają się do tzw. super food, czyli produktów naturalnych i zawierających przewyższające inne produkty ilości składników odżywczych.

W jaki sposób je się te nasiona? Ich smak jest neutralny, dzieki czemu możemy je dowolnie łączyć z różnymi produktami. Możemy jeść je w postaci zarówno całych owoców jak i sproszkowanej. Ciekawym sposobem na ich spożywanie jest zalanie ich gorącą wodą, po czym przyjmują formę żelu, czy też kiślu, zawiesiny podobnej do tej na bazie siemienia lnianego.

Jednak te wszystkie zalety nasion Chia nie oznają, że możemy jeść je bez żadnych ograniczeń. Według norm opracowanych przez badaczy, dzienne spożycie tych nasion przez osobę dorosłą nie powinno przekraczać 15g, powinniśmy również pamiętać o tym aby pić dużo wody jadając nasiona Chia ze względu na to że są produktem wysokobłonnikowym.

Nasiona Chia możemy kupić w większości Eko sklepów, sklepów ze zdrową żywnością, lub przez Internet.

Jaki mają wpływ na nasz organizm i zdrowie? Przede wszystkim duża zawartość kwasów Omega – 3 obniża poziom cholesterolu zmniejszając ryzyko zawału i miażdżycy. Nasiona te zmniejszają napięcie nerwowe, wspierają pracę układu nerwowego i wspomagają proces uczenia się oraz zapamiętywania. Poprawiają kondycje skóry, włosów i paznokci, oraz zwalczają wolne rodniki czyli spowalniają proces starzenia się. Dzięki dużej zawartości w nasionach Chia potasu, magnezu i wapnia wspomagają pracę serca, a fosfor wpływa na stan zębów i kości. Kolejnym aspektem, który poprawiają to nasze samopoczucie.

Komu więc poleca się nasiona Chia? Oczywiście dla każdego, ale polecane są przede wszystkim dla osób z problemem otyłości (ze względu na swoje właściwości pęczniejące i dające poczucie sytości oraz zawartość błonnika), diabetyków (spowalniają wchłanianie cukrów), dla wegan (jako źródło białka), oraz dla sportowców (wspomagają pracę mięsni, serca oraz ze względu na zdolność absorpcji wody). 

 

Zobacz również