img

Wiem co jem

W dzisiejszych czasach coraz ważniejsze dla każdego z nas staje się dbanie o swoje zdrowie, sprawność psychiczną i fizyczną. W związku z tym ogromnie ważne zdaje się być zdrowe odżywianie, które pomoże nam zachować dobre zdrowie i formę przez długie lata. Zadanie to nie jest jednak łatwe - żyjąc w ciągłym pośpiechu i stresie. Brak czasu, wysoko przetworzone jedzenie, fast foody, słone i słodkie przekąski – to najczęstsze z naszych grzeszków. Jak więc prowadzić zdrowy tryb życia oparty na zdrowym odżywianiu się? Wystarczy zmienić nieco swoje codzienne nawyki.

Po pierwsze zdrowe jedzenie to takie, które jest pozbawione chemii i konserwantów, jest świeże, oraz bogate w witaminy i minerały. Szybkie jedzenie na mieście niestety takie  na ogół nie jest, tak samo jak wszelkiego rodzaju słodycze i chipsy, dość że pełne niezdrowych ulepszaczy to również zawierające ogromne ilości kalorii. Jeśli logicznie o tym pomyślimy to przy dziennym zapotrzebowaniu dorosłego na kalorie – 2000-4000kcal (zależnie od różnych czynników) dużo bardziej opłaca nam się zjeść duży zdrowy posiłek, niż słodki baton który zawiera często ilość kalorii równą ich ilości w obiedzie.

A więc jakie składniki odżywcze znajdują się w spożywanych przez nas posiłkach? Węglowodany, tłuszcze, białka oraz witaminy i sole mineralne.

Węglowodany są to po prostu cukry, które stanowią najprostsze i najszybsze źródło energii dla naszego organizmu. Najlepszym źródłem węglowodanów są produkty zbożowe takie jak kasza czy też ryż, lub owoce.

Natomiast białko jest niezbędnym składnikiem do kształtowania się kości, zębów oraz mięśni. Znajdziemy je w mleku, jajkach, mięsach i serach.

Witaminy i sole mineralne odnajdziemy w warzywach i owocach, są one niezbędnym wsparciem dla organizmu, wspomagają pracę wszystkich narządów w ciele człowieka. Według badaczy powinniśmy spożywać przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

Wbrew pozorom tłuszcze również są naszemu organizmowi niezwykle potrzebne. Stanowią one źródło zapasowej energii, obniżają poziom cholesterolu i trój glicerydów oraz wspomagają rozpuszczanie się niektórych witamin. Oczywiście mowa tu o tzw. zdrowych tłuszczach takich jak OMEGA-3 i OMEGA-6, które znajdziemy w takich produktach spożywczych jak: ryby, czy też orzechy. Warto też spożywać oleje rzepakowe, słonecznikowe, lniane, kokosowe czy oliwę – oczywiście nierafinowane i najlepiej tłoczone na zimno.

Zrównoważona i dobrze zbilansowana dieta, dostarczająca naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników jest podstawą zdrowego odżywiania a co za tym idzie zdrowego stylu życia.

 

 

Zobacz również