img

Odżywianie dla zdrowia

Nieodpowiednie odżywianie może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, chorób cywilizacyjnych takich jak otyłość, czy też cukrzyca, oraz do złej kondycji organizmu, włosów, skóry i paznokci. Jest również częstą przyczyną złego stanu psychicznego.

Co więc powinniśmy rozumieć pod hasłem „zdrowe odżywianie”? Przede wszystkim –żywność naturalna, a więc nieprzetworzona, nierafinowana. Duża ilość warzyw i owoców. Odpowiednie nawyki dotyczące odżywiania; związane z tym kiedy i ile jemy.

Dobrą zasadą podczas wprowadzania nawyków zdrowego odżywiania jest jakość a nie ilość – a więc niech nasze posiłki będą dobrze skomponowane, pełne potrzebnych nam składników odżywczych, dobre jakościowo, nie jedzmy natomiast fast foodów, słodyczy i gotowych wysoko przetworzonych dań, po których szybko zrobimy się znowu głodni.

Zasada 1. Nierafinowane znaczy dobre

Rafinowanie oznacza oczyszczanie, a w większości przypadków pozbawianie wartości.

Zamiast białej mąki, ryżu – wybierz wersje ciemne, które nie zostały pozbawione makro i mikroelementów (najbardziej w nich wartościowych). Kupujmy więc pełnoziarniste pieczywo czy też makarony. 

Podobnie jest z olejami, które w procesie oczyszczania często stają się mniej wartościowe dla naszego organizmu.

Zasada 2. Codziennie coś ciepłego

Nasz organizm potrzebuje codziennie przynajmniej jeden ciepły posiłek – najlepiej w pierwszej połowie dnia, na śniadanie lub obiad. Da nam to dużo siły i energii na cały dzień, oraz spowoduje, że nasz układ pokarmowy łatwiej „obudzi się” i lepiej rozpocznie nowy dzień.

Zasada 3. Regularność

Podstawową zasadą zdrowego odżywiania jest takie zaplanowanie posiłków aby jeść często a stosunkowo nie dużo. Naukowcy proponują 5-6 posiłków dziennie w ok. 3-4 godzinnych odstępach (co znacznie odbiega od tego jakie nawyki żywieniowe ma duża część społeczeństwa, która jada 2-3 razy dziennie w bardzo dużych i nieregularnych odstępach czasu, często pomijając śniadanie).

Zasada 4. Różnorodność

Wprowadź do swojej diety różnorodne produkty, nie bój się próbować nowych smaków. Im więcej warzyw, owoców, zbóż, serów, ryb itd. tym lepiej. Twoje posiłki będą wyjątkowe, pełne witamin i składników odżywczych i ciekawe.

Zasada 5. Wybieraj świadomie

Świadomie to znaczy czytaj etykiety na produktach, pytaj sprzedawców skąd mają konkretne rzeczy. Wybieraj tylko te produkty, które są naturalne, najczęściej są to produkty ekologiczne a więc bez zbędnej chemii, konserwantów i ulepszaczy, które wyłącznie niszczą nasz organizm od środka. Bądź świadomym klientem. 

 

Zobacz również